Delat inlägg från http://emmayrttimaa.horseworld.se/

Senast idag hände en olycka. Två hästar hade troligtvis rymt, sprang på vägen och blev påkörda, ungefär samtidigt som den första bilen som körde på hästarna, åker ner i diket, så kommer det en andra bil och kör ÖVER hästarna.
Låter helt absurt att det ens kan hända, men idag hände det. Precis som många andra dagar.

Satt och funderade på hur många gånger inte jag varit nära på att bli påkörd av bilister. Sista gången det var RIKTIGT nära var i mars, när jag skulle skritta av Sigurd hem från ridhuset. Jag red i vägkanten och svängde in vid en kiosk för att slippa rida på vägen, (går nu kanske 2m från väggrenen), då precis när jag ska tillbaka till vägen så kommer det är lastbil, SÅ nära att den nuddade mitt ridspö. Jag kunde bokstavligt TA på lastbilen om jag hade velat.

Tur i oturen så är Sigurd så trafiksäker så han reagerade inte, men tänk om det hade varit en unghäst? Eller vilken annan häst som helst.

Det finns faktiskt regler att följa som bilist när man kör i trafiken och möter/kör om en häst.
Här nedan är några exempel.

När du möter en häst är vad som förespråkas inte svårare än att du ska behålla ditt lugn, absolut inte tuta eller köra snabbt förbi. Du ska helt enkelt visa stor hänsyn, försöka få ögonkontakt med ryttaren och hålla stort avstånd i sidled. Fartökning bör ske först när du passerat.
KÄLLA

Det är inte bara en snabbt kommande bil, det svischande ljudet av bildäck i en vattensamling, en smattrande motorcykel eller tutande bilhorn som kan skrämma hästen. En fladdrande plastpåse i dikeskanten, ett plötsligt ljud eller en hastig rörelse
kan ibland vara tillräckligt för att hästen ska kasta sig ut i vägbanan.
Hästen förstår inte att trafiken är farligare än plastpåsen. Så var extra uppmärksam och försiktig när du möter eller passerar hästar i trafiken. Dämpa farten och läs signalerna från häst och ryttare.
KÄLLA

-    Vägtrafiklagen förpliktar fordons-föraren  att iaktta försiktighet vid möte eller omkörning av en häst.
-    Sänk hastigheten och kör i jämn fart.
-    Håll tillräckligt långt säkerhetsavstånd så att    hästen inte blir skrämd.         
-    Sök ögonkontakt med ryttaren och observera hans eller hennes rörelser.
-    Vid körning i mörker; växla till närljus så att hästen inte blir bländad.
-    Kör om hästen snabbt och på tryggt
     avstånd. Ge hästen möjlighet att upptäcka ditt fordon. Kör inte om ifall någon kommer i möte.
KÄLLA


 






Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Moa Axelina Nilsson

Heej! Kul att just Du kollade in min blogg! Jag är en liten tjej på 14 år som rider och joggar! :) med andra ord håller igång! lever livet på häst ryggen och bara chillar! Fortsätt läs och följ med mig på många spännande saker! Puss & kram! ;) <3

RSS 2.0